名古屋大学の大学院修了生は、留学生も含め、国内外の多様な場所において、さまざまな立場で活躍を続けています。これをサポートする観点から、本学では従前より博士課程での教育・研究に重点を置いていました。

一方、この20年ほどの間に、グローバル化に伴う経済の不安定要素が助長されたほか、地球温暖化など世界規模のさまざまな社会的な課題が浮かび上がってきました。これに伴い、課題を解決に導く人材として、博士課程学生の教育に注目が集まるようになってきました。文部科学省も、このような社会的要請を受け、俯瞰力と独創力を備え広く産学官にわたりグローバルに活躍するリーダーの育成を強化するため、博士課程教育リーディングプログラム(以下、リーディングプログラム)を2011年(平成23年)に開始しました。

リーディングプログラムは、全国で63プログラム、名古屋大学では計6プログラムが採択に至りました。また最終評価においても、半分の3プログラムが特に優れた成果を挙げたとされるS評価獲得に至っています。採択数とS評価の割合の高さは、名古屋大学の博士課程教育の質の高さを裏付けるものと自負しているところです。

ただ、これは最初の一歩です。本学では、リーディングプログラムにおいて実践したさまざまな教育プログラムやそこで培った教授法を、広く大学院生一般を対象とした形に普及させるために、2017年に博士課程教育推進機構を設置しました。学内の他組織とも協力しつつ、トランスファラブルスキルを始め、アントレプレナーシップ研修など、専門科目とは異なる学びの場を提供しています。

一方、博士課程教育のさらなる高度化・先鋭化に対する挑戦も支援しています。本学では、文部科学省が2018年度より始めた卓越大学院プログラムに、全国で最も多い4プログラムが採択されました。そこでは、本学を中心に民間企業や国内外の研究機関が一体となって、博士課程学生に対し、教育・研究を実施しています。アカデミアの中に居るだけでは得られないさまざまな視点からの問題の捉え方、解決の仕方を学んでいます。博士課程教育推進機構は、各卓越大学院プログラムで実践されているさまざま試行的取り組みの良い点・改善すべき点を共有する場を提供しています。これにより、各プログラムの推進を支援するほか、適宜全学へ展開していく予定です。

このような教育課程で育まれた優れた人材を、社会のあらゆる方面に送り出すのも大学としての重要な使命です。博士課程教育推進機構では、学生のキャリアサポートも実施しています。学生の希望や悩みを面談で聞き取り、企業とのマッチングも図っています。企業と博士人材の交流会は、10回の開催を重ね、すでに本学の定番行事と見なされるようになりました。ここで、多くの博士課程学生が就職先を見つけたり、共同研究を始めたりしています。

このように博士課程教育推進機構は、本学の博士課程教育の指令塔的役割を担っています。真に社会に貢献する大学院教育を目指し、さまざまな活動を今後も展開していきたいと考えています。引き続き皆様方のご理解とご協力をお願いいたします。

       

名古屋大学博士課程教育推進機構 機構長
藤巻 朗

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Graduate students of Nagoya University, including study-abroad students, have been continuing to be active in all kinds of roles, in diverse contexts both within Japan and overseas. To support such activities, the University has always focused on education and research in its doctoral programs.

However, in the last two decades or so, economic instability associated with globalization has worsened, and social issues affecting the entire world, such as global warming, have become increasingly prominent. In the wake of these trends, the focus has been placed on educating doctoral students who can go on to help find solutions to such problems. The Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology commenced the Program for Leading Graduate Schools (hereinafter, “the Leading Program”) in 2011 to respond to this need. The Leading Program strives for the development of future leaders who can play an active role globally, across the industry, academia, and government, possessing both insight and creativity.

The Leading Program adopted 63 proposals on a competitive basis. The University won six programs. Three of the University's six programs have been awarded an S rating in the final evaluation, denoting particularly outstanding results. We are proud to have secured a high number of the adopted programs and a high proportion of S ratings among them, and these results demonstrate the excellent quality of the doctoral education at the University.

And yet, this was only the first step. To spread the various education programs practiced in the Program for Leading Graduate Schools and the teaching methods cultivated therein to the wider group of graduate students in general, the University established the Doctoral Education Consortium in 2017. We provide a place for learning that is different from specialized subjects, training students in transferable skills, entrepreneurship, and more, working in cooperation with other organizations at the University.

      We are also providing support to help tackle the challenges of further refining and enhancing doctoral education. The University has had four programs adopted, the best in the country, under the WISE Program (Doctoral Program for World-leading Innovative & Smart Education) initiated by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology in 2018. In these programs, private companies, Japanese research institutes, and foreign research institutes work together with the University to provide education and research opportunities to doctoral students. This new environment allows students to learn how to understand and solve problems from perspectives that cannot be attained by remaining solely within the realm of academia. The Doctoral Education Consortium provides a place for four WISE Programs to share both strengths and limitations of the various trial efforts for further improvements. We support each WISE Program and expand the achievements of four programs to the entire university as appropriate.

One of key missions of the University is to provide outstanding students educated in these new programs for a diverse society. For this reason, the Doctoral Education Consortium offers career support to students. We listen to their hopes and worries and give them job placement services. We introduced an event, "Doctor’s Career Path Forum", which has had ten meetings and has become part of the University’s regular event schedule. Many doctoral students have found places of employment or begun joint research through these events.

This is how the Doctoral Education Consortium plays a team-leading role for doctoral program education at the University. We hope to develop our activities further in order to provide graduate education that can truly contribute to society. We greatly appreciate your help and cooperation with our work to come.

       

Director, Doctoral Education Consortium, Nagoya University
Akira Fujimaki

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