名古屋大学の大学院修了生は、留学生も含め、国内外の多様な場所において、さまざまな立場で活躍を続けています。これをサポートする観点から、本学では従前より博士課程での教育・研究に重点を置いていました。

一方、この20年ほどの間に、グローバル化に伴う経済の不安定要素が助長されたほか、地球温暖化など世界規模のさまざまな社会的な課題が浮かび上がってきました。これに伴い、課題を解決に導く人材として、博士課程学生の教育に注目が集まるようになってきました。文部科学省も、このような社会的要請を受け、俯瞰力と独創力を備え広く産学官にわたりグローバルに活躍するリーダーの育成を強化するため、博士課程教育リーディングプログラム(以下、リーディングプログラム)を2011年(平成23年)に開始しました。

リーディングプログラムは、全国で63プログラム、名古屋大学では計6プログラムが採択に至りました。また最終評価においても、半分の3プログラムが特に優れた成果を挙げたとされるS評価獲得に至っています。採択数とS評価の割合の高さは、名古屋大学の博士課程教育の質の高さを裏付けるものと自負しているところです。

ただ、これは最初の一歩です。本学では、リーディングプログラムにおいて実践したさまざまな教育プログラムやそこで培った教授法を、広く大学院生一般を対象とした形に普及させるために、2017年に博士課程教育推進機構を設置しました。学内の他組織とも協力しつつ、トランスファラブルスキルを始め、アントレプレナーシップ研修など、専門科目とは異なる学びの場を提供しています。

一方、博士課程教育のさらなる高度化・先鋭化に対する挑戦も支援しています。本学では、文部科学省が2018年度より始めた卓越大学院プログラムに、全国で最も多い4プログラムが採択されました。そこでは、本学を中心に民間企業や国内外の研究機関が一体となって、博士課程学生に対し、教育・研究を実施しています。アカデミアの中に居るだけでは得られないさまざまな視点からの問題の捉え方、解決の仕方を学んでいます。博士課程教育推進機構は、各卓越大学院プログラムで実践されているさまざま試行的取り組みの良い点・改善すべき点を共有する場を提供しています。これにより、各プログラムの推進を支援するほか、適宜全学へ展開していく予定です。

このような教育課程で育まれた優れた人材を、社会のあらゆる方面に送り出すのも大学としての重要な使命です。博士課程教育推進機構では、学生のキャリアサポートも実施しています。学生の希望や悩みを面談で聞き取り、企業とのマッチングも図っています。企業と博士人材の交流会は、10回の開催を重ね、すでに本学の定番行事と見なされるようになりました。ここで、多くの博士課程学生が就職先を見つけたり、共同研究を始めたりしています。

このように博士課程教育推進機構は、本学の博士課程教育の指令塔的役割を担っています。真に社会に貢献する大学院教育を目指し、さまざまな活動を今後も展開していきたいと考えています。引き続き皆様方のご理解とご協力をお願いいたします。

       

名古屋大学博士課程教育推進機構 機構長
藤巻 朗

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Until now, the received wisdom in Japan has been that the only purpose of graduate schools is to provide specialist education. To change this perception, in 2017, Nagoya University established the Doctoral Education Consortium.

The general expectation from society for students completing graduate school seems to be the possession of specialist knowledge and strong problem-solving capabilities. However, these abilities alone are not nearly enough to have a successful career in life. It is also essential to acquire more general abilities, including a broad perspective beyond your specialist field, communication skills, planning skills, leadership, and also English language skills, which are needed to pursue an international career. Ultimately, these skills come together depending on the way in which you as an individual respond to society. Such highly generalized skills, for example, the kinds of skills that are picked up through research, but which can be easily transferred to business and other fields, are referred to as “transferrable skills” (European Science Foundation, 2009). In addition to making it easier to deal with society outside academia, acquiring these skills has been proven to improve research efficiency. One of the main objectives of the Doctoral Education Consortium is to encourage the acquisition of transferrable skills to a high level among graduate school students at Nagoya University.

In recent years, Nagoya University has acquired large education and research projects from the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, and we have been working hard to promote reforms to graduate school education. More specifically, in the seven-year period since the launch of the Program for Leading Graduate Schools in academic year 2011, huge funds have been invested in reforming doctoral course education. Six programs have been adopted at Nagoya University, and our activities have been highly acclaimed. Each program has produced outstanding results, under our philosophy of seeking to foster PhD students who will become next-generation leaders capable of working in every conceivable field of society. The Doctoral Education Consortium is responsible for spreading these results across doctoral course education at the whole of Nagoya University. A new program that has followed on from the Program for Leading Graduate Schools is the WISE Program. Two of Nagoya University’s programs were adopted in the first year of the WISE Program, and the Doctoral Education Consortium was involved with both programs from the application stage, helping to build the curricula, etc.

Another important role of the Doctoral Education Consortium is to support collaboration in international doctoral course education, including Joint Degree Programs. For example, we plan to increase the number of Joint Degree Programs to twenty programs by academic year 2027. The assumption for students taking the program is that they will possess strong enough language skills to undertake research guidance at our partner universities, and assuring the quality of these degrees will be an important challenge. For this reason, the Doctoral Education Consortium holds courses on the practical use of the English language, and we are working in collaboration with each program in order to assure the quality of degrees.

From the perspective of student employment and collaboration with society including industry, Nagoya University promotes several initiatives in the field of “industry-academic co-creation education.” The Doctoral Education Consortium plays an important role in organizing and supporting these initiatives. We also provide career support for individual students who choose to continue their studies through to doctoral courses at graduate school. We hold interviews to listen to students’ concerns and desire, and carry out matching with companies. Once every year, we hold an exchange event for companies and PhD students to meet up.

As the headquarters for graduate school education at Nagoya University, we plan to continue developing our role and to actively assist the promotion of education reforms across the entire university. The Doctoral Education Consortium has only just set out on our journey, and your help and cooperation with our work will be greatly appreciated.

Director, Doctoral Education Consortium, Nagoya University
Naoshi Sugiyama

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