授業研修
Training

(2025年度春学期)異分野コラボレーションスキル演習Ⅰ(大学院共通科目)

(2025AY SPRING) Interdisciplinary Collaboration Skills I (Graduate School Common Course)

自身の専門性を生かして社会で活躍する、もしくは社会課題を解決するような研究プロジェクトを実行するには、異分野の専門家とともに協働する力(異分野コラボレーションスキル)が必須です。
異分野コラボレーションスキル演習Ⅰ(大学院共通科目)を受講して、演習を通じてそれらのスキルを磨きませんか?
本科目では、異分野の学生と3〜4名のチームを組んでプロジェクト提案(テーマは「名古屋大学大学院生の研究活動をより充実させるためには」)を行う演習を行います。
それにより、異分野コラボレーションの重要性、難しさ、スキルを実践から学びます。
チームごとに提案されたプロジェクトのうち、特に価値が高く実現可能なものについては、秋学期に開講される「異分野コラボレーションスキル演習Ⅱ」において実行することが可能です。
*授業は基本的に英語で行いますが、日本人教員が複数人でサポートし、講義も理解しやすいようスライドを用意しますので、英語力に自信がない学生も参加してください。
名古屋大学大学院生なら学年によらず誰でも参加していただけます。

The ability to collaborate with experts in different fields (interdisciplinary collaboration skills) is essential to play an active role in society by utilizing one's own expertise or to carry out research projects that solve social issues.
In this class, students will propose a new project (the theme is "How to enhance the research activities of Nagoya University graduate students") as a team with students from different fields.
Students will learn the importance, difficulty, and skills of interdisciplinary collaboration through this practice.
Among the projects proposed by each team, those that are particularly valuable and feasible will be carried out in the "Interdisciplinary Collaboration Skills II" to be held in the fall semester.
*Classes will basically be conducted in English, but several Japanese faculty members will support the students and lectures will be delivered with slides for easy understanding, so students who are not confident in their English ability are encouraged to participate.
All Nagoya University graduate students are welcome to participate, regardless of their academic year.


5/14〜7/9の期間中、毎週水曜日の3限 4限開講です。
The course will be offered every Wednesday during 3rd and 4th periods from 4/17 to 6/12.


詳細についてはシラバスの内容を確認してください。
Please check the syllabus for details.

シラバス Syllabus (簡易版 Simplified Version)


【履修方法】
担当教員の田中(tanaka.etsuko.z0@f.mail.nagoya-u.ac.jp)に受講希望、名大ID、学年、名前をメールで連絡の上、
履修登録期間中に名古屋大学ポータルにアクセスし,「授業・研修」→「学務」→「履修・成績」から教務システムへ入って,各自登録をしてください。
「他学部科目の選択」及び「集中講義選択」→「講義を追加する」というボタンから講義を検索してください。
履修登録期間を過ぎても、追加登録できる場合がありますので、まずは田中(tanaka.etsuko.z0@f.mail.nagoya-u.ac.jp)までメールでご連絡ください。

教室は、「全学教育棟本館南棟2階東 エース・ラボS」です。

【Course Registration】
Please contact Tanaka (tanaka.etsuko.z0@f.mail.nagoya-u.ac.jp) via email with your Nagoya University ID, year of study, and name.
Then, during the course registration period, enter to Educational Affairs System by following procedure below, and register courses.
(NU Portal → Class and Training → Student affairs → Course Registration and Grading)
Search courses from “Other Dpt.”or “Intensive” → "Add Courses" button.
Even after the course registration period has ended, additional registration may still be possible. Please contact Tanaka (tanaka.etsuko.z0@f.mail.nagoya-u.ac.jp) by email first.

The classroom is located at "South Building 2nd Floor East, Ace Lab S, General Education Building Main Building.

【受講者の声】

🔹 プロジェクトの立ち上げを実践的に学べる!
プロジェクトを作るプロセスを体験し、SMARTやSWOT分析、WBSといった手法を学びました。計画に対する丁寧なフィードバックを通じて、「実現するために必要なこと」が明確になりました。

🔹 リサーチスキルとデータ分析力が向上!
問題を焦点化するためには、データの量と質が重要であることを実感しました。研究や分析スキルが向上し、PhDにも役立つ知識を得ることができました。

🔹 チームワークとリーダーシップを実践!
チームでの議論や課題に取り組むことで、協力する力が伸びました。また、プロジェクトを進めるためのリーダーシップについても学ぶことができました。

🔹 英語への抵抗感が軽減!
英語で話すことに対する不安が和らぎ、言葉が出てこなくても伝えようとする姿勢が大切だと気づきました。自己理解も深まり、新しい挑戦への自信につながりました。

【Participant Feedback】

🔹 Hands-on experience in project creation!
We learned the process of setting up a project, including techniques like SMART, SWOT analysis, and WBS. With detailed feedback on our plans, we gained a clearer understanding of what it takes to turn ideas into reality.

🔹 Improved research and data analysis skills!
We realized the importance of having sufficient and high-quality data to properly identify problems. Our research and analytical skills improved, providing valuable knowledge for PhD studies.

🔹 Enhancing teamwork and leadership!
Through discussions and team tasks, we developed better cooperation skills. We also gained insights into leadership and how to effectively drive a project forward.

🔹 Reduced anxiety about speaking English!
We became more comfortable speaking in English and realized that making an effort to communicate is what truly matters. This experience deepened our self-awareness and boosted our confidence in tackling new challenges.