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MNS事業活動報告/ MNS Program Report 他大学博士との交流イベント~正解のない問いへの挑戦~開催報告
MNS事業活動報告/ MNS Program Report
他大学博士との交流イベント~正解のない問いへの挑戦~開催報告
2024年12月
(English follows Japanese)
11月25日・26日に他大学博士との交流イベントを行いました。新潟大学・立命館大学・名古屋大学・神戸大学・北海道大学の5大学から32名の博士課程学生が参加し、大学間、異分野間の交流を積極的に行いました。今年度は名古屋大学が幹事校となって野依記念学術交流館で行われました。学生は、6グループに分かれ、今年度のテーマである「各自の研究を融合しWell-Being実現に向けた取り組みを考えよう」についてディスカッションを行いました。
開催前週にオンラインでの事前交流会をグループごとに行うことで、自身の研究とWell-Beingへのスタンスやイベントへの意気込みを前もって話し合うことができました。また、当日のアイスブレイクでは他己紹介をゲーム形式で行うことなどを通し、参加者同士の理解が深まり、リラックスした雰囲気の中で交流会をスタートできました。本イベントでは名古屋大学、新潟大学、立命館大学の学生実行委員メンバーが、企画段階から事前交流会、アイスブレイク、交流パーティー、アンケート等の運営を主体的にサポートしてくれました。
グループワークでは、それぞれのグループでWell-Beingをいかに実現するか話し合い、初日の中間発表から、多様な視点でのWell-Beingへの課題と取り組みが発表されました。2日目も午前中かけて、発表に向けての議論のまとめと準備を集中して行い、午後には最終プレゼンテーションと質疑応答を行いました。いずれも中間発表より1段具体化した内容の濃いものとなり、また質疑応答も一部時間オーバーとなるくらい活発でした。最優秀グループを参加教職員・学生全員で選びました。
<アンケート結果抜粋>
・「大変満足」67%、「まあまあ満足」33%
・「次回も同様のイベントにぜひ参加したい・参加したい」74%
<コメント>
異分野等の博士学生とのワークを通して学んだこと
・「自分では考えつかないような発想、方法でのアプローチが勉強になった。他分野の方との認識の違い、
ギャップに気づけた。自分の研究を振り返るきっかけになった」
・「博士課程の学生が交流できる場はあまり無いので同じような悩みがあるんだなと共有できて良かったです。とても有意義で勉強にもなった。」
異分野の学生とのワークで難しかったこと
・「異分野の学生が置かれている状況を理解すること。例えば、私は理系学生なので、文系学生が置かれている経済的状況やキャリア形成の実態を理解するのに時間がかかった。また、その苦悩に共感することが難しかった。」
Reporting “Workshop among various University Doctoral Students:
Tackling Questions Without Correct Answers”
December 2024
On November 25th and 26th, an inter-university exchange event was held with doctoral students from five universities: Niigata University, Ritsumeikan University, Nagoya University, Kobe University, and Hokkaido University. A total of 32 doctoral students participated, actively engaging in cross-university and interdisciplinary interactions. This year, Nagoya University served as the host institution, organizing the event at the Noyori Conference Hall.
The students were divided into six groups and engaged in discussions centered around this year’s theme: “Integrating individual research to develop initiatives aimed at achieving Well-Being.
The week before the event, online pre-meetings were held for each group, allowing participants to discuss their research, perspectives on well-being, and enthusiasm for the event in advance. This became a good warmup. During the icebreaker session on the event day, we used a game-based approach for participants to introduce each other, fostering mutual understanding among attendees. This helped create a relaxed atmosphere for the exchange to begin. The event was actively supported by student organizing committee members from Nagoya University, Niigata University, and Ritsumeikan University, who were involved from the planning stage to the pre-meetings, icebreakers, exchange party, and surveys.
In the group discussion, each group discussed how to achieve well-being, presenting challenges and approaches to well-being from diverse perspectives during the interim presentations on the first day. On the second day, the morning was dedicated to summarizing discussions and preparing for the presentations, followed by the final presentations and Q&A sessions in the afternoon. The content was more detailed and refined than the interim presentations, and the Q&A sessions were so lively that some of them exceeded the allotted time. The best group was selected by all participating faculty, staff, and students.
<Excerpt from Survey Results>
・”Very satisfied”: 67%, “Somewhat satisfied”: 33%
・ “Would definitely like to participate or would like to participate in a similar event in the future”: 74%
<Survey Comments>
What participants learned through working with doctoral students from different fields:
・ “I learned a lot from approaches and ideas that I would never have come up with myself. It made me aware of the differences and gaps in understanding with people from other fields and gave me an opportunity to reflect on my own research.”
・ “There are few opportunities for doctoral students to interact with one another, so it was great to share the common struggles we face. It was very meaningful and educational.”
Challenges in working with students from different fields:
・ “Understanding the circumstances of students from other fields. For example, as a science student, it took me time to understand the financial situations and career development realities of humanities students. It was also difficult to empathize with their