趣旨

 「東海国立大学機構メイク・ニュー・スタンダード次世代研究事業」(以下、「本事業」という)では、知識基盤社会を先導していく、あるいは世界・日本が直面する課題を解決するといった、さまざまな形態で将来の社会に貢献する博士人材の育成を目的としています。博士後期課程学生(博士課程学生)は、すでに研究の最前線に立ち、大学の研究を根底から支えています。本事業では、優秀な学生に経済的支援を行うことで、研究に専念できる環境を用意します。また企業等で求められるスキルを身につけるコースを用意すること、ロールモデルとなるリーディング大学院や卓越大学院の修了生などとの交流の機会を設けることで、就職等への不安を払拭するとともに、自身のキャリアデザインを通した社会への貢献の具体化を促します。
 加えて、専門の異なる博士課程学生や海外研究者、価値観の異なるメンター等との交流によって、複眼的視野の獲得とともに、人的ネットワークを拡大し、自身の発想に基づく新たな研究展開や融合研究の創出・進展を促します。
 本事業で採択する学生は、学生であると同時に研究者でもあることからRESEARDENT(RESEARcher + stuDENT)と呼びます。学生として謙虚に学ぶ姿勢を持つと同時にプロの研究者としての自覚と誇りを持ちながら自己研鑽することを期待します。
 なお、卓越大学院など上記趣旨に沿う博士課程プログラム(原則として博士前期課程後期課程を一体化した5年一貫プログラム)が存在します。このようなプログラムでの履修経験を、本事業では評価軸の1つとして設定し、選考を実施します。

 本事業は、国立研究開発法人科学技術振興機構(JST)「次世代研究者挑戦的研究プログラム」と東海国立大学機構により実施されるものです。

募集説明会

実施日:2024年12月13日(金)
言語:日本語
録画視聴はこちら

支援内容

研究奨励費180,000円/月、研究費250,000円/年 支給

募集時期

申請情報登録受付期間:2024年12月16日(月)~2025年1月10日(金)14時
申請書類受付期間:2025年1月8日(水)~2025年1月20日(月)14時

新規募集

支給期間 最大3年間、医学博士課程は最大4年間(ただし、標準修了年限までの支援となります。)
申請対象分野 Ⅰ.未来社会革新加速分野
Ⅱ. 物質・生命融合分野
Ⅲ. 情報・生命・医学融合分野
Ⅳ. ライフスタイル革命学際分野
Ⅴ. アジア・環太平洋未来創造分野
Ⅵ. グローカル課題解決推進分野
Ⅶ. 学際的基盤研究分野
採択予定人数 2025年度募集(第2回)100名程度
2026年度募集(第1回)120名程度
募集対象★ 2025年度
(第2回目募集)
博士後期課程 2025年4月入学・進学予定者、2025年10月入学・進学予定者
医学博士課程 2025年4月入学・進学予定者、2025年4月2年次進級予定者、2025年10月入学・進学予定者
2026年度
(第1回目募集)
博士後期課程 2026年4月入学・進学予定者
医学博士課程 2026年4月入学・進学予定者

 

追加募集

支給期間 原則、標準修業年限まで(ただし、本募集は辞退者枠を補充するものであるため、標準修業年限前に支援が終了する場合があります。)
申請対象分野 Ⅰ.未来社会革新加速分野
Ⅱ. 物質・生命融合分野
Ⅲ. 情報・生命・医学融合分野
Ⅳ. ライフスタイル革命学際分野
Ⅴ. アジア・環太平洋未来創造分野
Ⅵ. グローカル課題解決推進分野
Ⅶ. 学際的基盤研究分野
採択予定人数 若干名(辞退等による欠員を補充するもの)
募集対象★ D2募集 博士後期課程 2025年10月に博士後期課程在学年数が2年目になる学生
医学博士課程 2025年10月に博士課程在学年数が2年目になる学生

★在学年数は休学期間を除いた在籍年数を指します。但し、博士後期課程(医学博士課程)中に自己都合により休学している学生は支援対象にならない場合があります。詳細は募集要項をご覧ください。

募集・申請概要  (Click “EN” on the page top right corner to switch to English version.)

募集要項・申請マニュアル(PDF形式)
募集要項(新規募集用)
募集要項(追加募集用)
申請手続きについて
動画作成要領 
指導教員等推薦書(様式3)の提出について
学内者向け申請マニュアル
学外者向け申請マニュアル

申請書(Word形式)
申請書類(様式1~2)2025年度新規募集用
申請書類(様式1~2)2026年度新規募集用
申請書類(様式1~2)追加募集用
指導教員等推薦書(様式3)
チェックリスト(PDF)

資格審査申出書(様式A)

その他
FAQ1
FAQ2

 

申請手続き ※詳細は募集要項・申請マニュアルを参照してください。

(1)申請情報登録

申請情報登録フォーム


申請番号発行に必要な手続きとなります。必ず期日までに登録をしてください。
申請情報登録後は志望分野を変更できません。十分に確認した上で登録してください。

〇自動返信メールの確認について
応募情報登録後、入力したメールアドレスに受付完了通知と共に「申請番号」が自動返信されますので、必ず確認してください。
申請番号は、指導教員等推薦書(様式3)提出の際に必要ですので、推薦書作成者と共有してください。

学内申請者は、原則として大学から付与される機構アドレスを使用してください。
学外の申請者は、必ず連絡がつくメールアドレスを指定ください。Gmail、Yahoo、qq、等のWebメールは受信できない可能性があります。「@t.mail.nagoya-u.ac.jp」の受信設定をしてください。
自動返信メールが届かない場合は、メールアドレスが間違っているか、迷惑メールフォルダに振り分けられている可能性がありますので、確認の上問い合わせフォームからご連絡ください。<https://dec.nagoya-u.ac.jp/inquiry/top

〇資格審査(様式A)について
募集要項「4.申請資格」において、申請対象外となった学生について、特別な事情により本募集への申請を希望する学生は、資格審査を行います。
上記、申請情報登録を行うとともに、「資格審査申出書(様式A)」を専用フォームから提出してください。
(提出期限:2024年12月16日(月)~2025年1月10日(金)14時)

(2)申請書・動画の提出
学内申請者の方:機構LMS「TACT」(https://tact.ac.thers.ac.jp/)から提出(サイトの閲覧は1月8日
から開始予定。)
学外申請者の方:NUSS(Nagoya University Storage Service)にアップロード(1月8日頃にメールにて提出用URLを通知します。)

(3)指導教員等推薦書(様式3)の提出

指導教員等推薦書提出フォーム

 

面接審査日

第1次審査(書類選考)通過者は、第2次審査(面接選考)を実施致します。ただし、第1次審査の結果により、第2次審査を免除し、第1次審査をもって合格とする場合があります。第2次審査(面接選考)は、第1次審査(書類選考)通過者のうち、第2次審査免除者を除き実施致します。
対象者には、面接日の2~3日程度前にメールで通知いたします。
なお、スケジュール日時指定希望は一切応じることができません。あらかじめご予定ください。

実施日 2025年3月24日(月)午後

ヒアリング実施要領

お問い合わせ

以下の問い合わせフォームからご連絡願います。
https://dec.nagoya-u.ac.jp/inquiry/top
なお、最新情報については、当HPにアップロードしますので、随時確認ください。
LINEでも情報配信しています。「友だち」登録はこちらから可能です https://dec.nagoya-u.ac.jp/lineapp/

過去の募集

2024年度

参考

名古屋大学融合フロンティアフェローシップ事業 https://dec.nagoya-u.ac.jp/fellowship_information/
東海国立大学機構融合フロンティア次世代研究事業 https://dec.nagoya-u.ac.jp/researcher_information/

(Click “EN” on the page top right corner to switch to English version.)

Purpose

 THERS Make New Standards Program for the Next Generation Researchers (hereinafter referred to as the “Program”) aims to develop doctoral human resources who will contribute to future society in various ways, such as taking leading roles in a knowledge-based society or resolving the issues facing the world and Japan. PhD students are already at the forefront of research and supporting the foundation for research at the University. The Program will provide financial support to such excellent students and thereby provide them with an environment in which they can devote themselves to their research. In addition, by providing various activities to help them acquire the skills required by companies, etc., and by providing opportunities to interact with graduates of Leading graduate schools and WISE program graduates who serve as role models, the Program seeks to dispel anxiety about employment, etc., and encourage participants to contribute to society by designing their own careers.
 What’s more, by interacting with PhD students with different specialties, overseas researchers, mentors with different values, etc., the participants will gain a multi-faceted perspective, expand their human networks, and encourage the development of new research based on original ideas and creation and progress of interdisciplinary research.
 The students selected for this Program are to be called “RESEARDENTs” (RESEARcher + stuDENT) because they are both students and researchers. RESEARDENTs are expected to have the humble attitude of a student toward learning, while also possessing a sense of awareness and pride as a professional researcher.
 There are also doctoral programs such as the WISE Program (in principle, a five-year integrated program that integrates master and doctoral programs) that conform to the above objectives. Experience of such programs will be established as one of the assessment criteria for the Program, and selection will be carried out accordingly.

SPRING  (Support for Pioneering Research Initiated by the Next Generationt) for “Japan Science and Technology Agency” and Nagoya University (THERS) jointly implement this system.

Online Information Sessions

Date: December 13, 2024 (Friday)
Language: Japanese
Click here to watch the recording

Content of support

Research Support Grant: 180,000 yen/month, Research Expenses:  250,000yen/year

Application period

Application Information registration:December 16, 2024 (Monday) – January 10, 2025 (Friday) 14:00
Upload application documents:January 8, 2025 (Wednesday) – January 20, 2025 (Monday) 14:00

 

 

Recruitement (AY2025, AY2026)

Support Period 3 Years/4 Years for Medical doctoral program  (The support covers the regular study period.)
Application Fields Ⅰ. Accelerating Social Innovation Studies​
Ⅱ. Chem-Bio Integrated Studies
Ⅲ. Informatics,Bio and Life Science Integrated Studies ​ ​
Ⅳ. Lifestyle Revolution based on Transdisciplinary Studies​​
Ⅴ. Creating the Future of Asia and Pan Pacific
Ⅵ. Glocal Problem Solving Studies
Ⅶ. Multi-disciplinary Fundamental Studies​
Number of recruits 2025 recruitment: approx.100
2026 recruitment: approx.120
Eligibility 2025 recruitment
(The 2nd recruitment)
Doctoral Course: Students who plan to enroll in April or October 2025
Doctoral Course in Medicine: Students who plan to enroll in April or October 2025, Students who will become 2nd year of a doctoral course on April 2025
2026 recruitment
(The 1st recruitment)
Doctoral Course: Students who plan to enroll in April 2026
Doctoral Course in Medicine: Students who plan to enroll in April 2026

 

Additional Recruitement

Support Period In principle, the period will cover the regular study period. However, since this recruitment is to fill the slots for students who have declined, the grant support period may be terminated before your regular study period depending on the predecessor‘sauthorized support period.)
Application Fields Ⅰ. Accelerating Social Innovation Studies​
Ⅱ. Chem-Bio Integrated Studies
Ⅲ. Informatics,Bio and Life Science Integrated Studies ​ ​
Ⅳ. Lifestyle Revolution based on Transdisciplinary Studies​​
Ⅴ. Creating the Future of Asia and Pan Pacific
Ⅵ. Glocal Problem Solving Studies
Ⅶ. Multi-disciplinary Fundamental Studies​
Number of recruits A few people (To fill in the places that have been withdrawn)
Eligibility★ D2 Additional recruitment Doctoral Course: Student’s total enrollment periods will become 2nd year (or 13th month) from his or her enrollment in  October 2025.
Doctoral Course in Medicine: Student’s total enrollment periods will become 2nd year (or 13th month) from his or her enrollment in October 2025.

★An enrollment period above refers to the number of years (or months) of enrollment with exception for periods of leaves of absence. However, in case you took periods of leaves due to personal reasons during your enrollment period, the applicant may not be supported. For more details, please check the application guidelines.

Application

Application Overview (PDF format)
Application Guidelines (New Recruitment)

Application Guidelines (Additional Recruitment)
A Guide to Application
About making a video summary of the application
About the method of the submission of  the evaluation document (form 3)
Application Manual for Nagoya University Students(Internal Applicants)
Application Manual for Prospective Students(External Applicants)

Application form (Word format)
2024 recruitment: Application documents (Forms 1–2)
2025 recruitment: Application documents (Forms 1–2)
Additional recruitment: Application documents (Forms 1–2)
The Academic Advisor Evaluation (Form 3)
Checklist (PDF)

Application Eligibility Screening (Form A)

Others
FAQ1
FAQ2

Application Process * Refer to the Application Guidelines and Application Manual for details.

(1) Application Information Registration

Registration form

This registration is required for the issuing of an application number. Please fill out the application registration form and register by the due date.
Please note that the field of application cannot be changed after application registration.

〇About the application number

You will be notified of your application number in an automatic reply email after completing the application information registration.
Your application number is also required for the evaluation document (Form 3), so please share the application number with the person who prepared Form 3 (Academic Advisor Evaluation).

Nagoya University Applicants should use the THERS email (@s.mail.nagoya-u.ac.jp) given by Nagoya university.
For External Applicants, Webmail such as Gmail, Yahoo, qq, etc. may not be received. Please set up your e-mail address to receive “@t.mail.nagoya-u.ac.jp”. 
If you do not receive an automatic reply email, your address may be incorrect or it may have been filtered into the junk mail folder. Be sure to check using the Inquiry Form. https://dec.nagoya-u.ac.jp/inquiry/top

〇About the Application Eligibility Screening (Form A)

Students who are not eligible to apply under “4. Eligibility for Application” in the Application Guidelines, whether new or additional recruitments, but who wish to apply for this program under special circumstances, must follow the procedure below to be checked for their eligibility separately.
Register their application information and submit the “Application for Application Eligibility Screening (Form A)” via this form during the application information registration period.
(Deadline: January 10, 2025 (Friday) 14:00 (JST))

(2) Submission of Application Documents and Video

 Nagoya University Applicants: Submit application documents through TACT. (Browsing the site is scheduled to start after January 6.)
 Other Applicants: Upload the file to NUSS (Nagoya University Storage Service). The submission URL will be notified via email after January 6.

(3) Submission of the Academic Advisor Evaluation (Form3)

Submission form

 

Interview Day

We will conduct a 1st screening (document screening) and a 2nd screening (interview screening). However, some applicants who pass the 1st screening may, depending on their 1st screening results, be exempted from the 2nd screening and be accepted based only on the 1st screening. The 2nd screening (interview screening) is conducted for those who pass the 1st screening (document screening), except for those who are exempted from the 2nd screening.
External applicants will be notified about 2-3 days prior to the interview date by email.
Please note that we cannot accept any requests regarding preferences for scheduling of interview date and time.

Date and Time: March 24, 2025 (Monday) PM

Interview-screening Procedure

    Inquiry

    If you have any questions or inquiries, please contact the Doctoral Education Consortium using the form below.
    Inquiry form:https://dec.nagoya-u.ac.jp/inquiry/top
    The latest information will be posted on this website.
    ※The information will also be provided via LINE. Please check the website as follows to subscribe to our LINE channel: https://dec.nagoya-u.ac.jp/lineapp/)

    Past Recruitment

    2024

    Reference

    Nagoya University Interdisciplinary Frontier Fellowship https://dec.nagoya-u.ac.jp/fellowship_information/
    THERS Interdisciplinary Frontier Next Generation Researcher https://dec.nagoya-u.ac.jp/researcher_information/